معرفی کتاب: از کافه نادری تا کافه فیروز... مهدی اخوان لنگرودی
الهه ی الهام
انجمن ادبی

نام کتاب: از کافه نادری تا کافه فیروز

مؤلف: مهدی اخوان لنگرودی

انتشارات مروارید ، تهران

چاپ اول: بهار1392

تعدادصفحات: 230 صفحه

طرح جلد کتاب تصویری قدیمی و سیاه و سفید از ساختمان دو طبقه و آجرنمای مهمانخانه ی نادری است که بر تابلوی سر در محرابی شکل آن هم به لاتین و هم به فارسی نوشته شده: کافه قنادی نادری.

مهدی اخوان لنگرودی که خودش از شاعران معاصر است و در حال حاضر ساکن وین ، این کتاب را که حاوی خاطراتش از کافه های نادری و فیروز  و چگونگی دیدارها و آشنایی هایش با بسیاری از هنرمندان همدوره اش مخصوصاً شاعران نوپرداز است به رشته تحریر درآورده است و به زیور طبع آراسته شان کرده.

یک نسخه از این کتاب به واسطه ی دوست عزیزم، مجید خادم، از دوست مشترکی - که باید مهربان باشد و ملایم و من هنوز آن چهره را ندیده ام- به دستم رسید. اسمش جلیل مظفری است. اهل شعر و کتاب و دل و اصالتاً سُنقریست. همشهری مجید خادم خودمان. شعرهایش را هم خوانده ام و شعر آدینه اش را برای تبرک در وبلاگم دارم. قرار شده یک هفته ای کتاب را بخوانم و پس بدهم تا به دست کتاب خوان های سنقری هم برسد. گویا تهیّه ی کتاب هایی از این دست و تازه منتشر شده در شهرستان هایی مثل سنقر، کمی سخت است که دوستان از تهران برایشان می فرستند.

کتاب، قبل از فهرست و پیش گفتار با بریده ای از « افسانه» ی « نیما» آغاز شده است:

« این، زبانِ دل افسردگان است

نه زبانِ پیِ نام خیزان،

گوی در دل نگیرد کَسَش هیچ.

ما که در این جهانیم سوزان

حرف خود را بگیریم دنبال.»

در قسمتی از پیشگفتار نویسنده آمده است:

« این نوشته ها تقدیم و تحویل نسلی که از امروز می شود که تنفسگاهشان در حوالی شعر و هنر قرار دارد. به قول سارتر؛ گذشته را با یک سر تکان دادن نمی شود به دور ریخت. با یادآوری بیتی از شعر شهریار غزل:

خیال رفتگان شب تا سحر در جانم آویزد

خدایا این شب آویزان چه می خواهند از جانم؟!»

پشت جلد هم تصویری اسیاه و سفید از پیرسالی مؤلف چاپ شده و ومختصری درباره ی کتاب با این مضمون:

« از کافه ی نادری تا کافه ی فیروز، بُرش هایی است از خاطرات و تصاویری که مؤلف از حضور شاعران و نویسندگان به یاد ارد. این کتاب روایت خاطرات دوران جوانی مؤلف است در برخورد با اهالی شعر و داستان، در دهه های چهل و پنجاه، خاطراتی که عمدتاً در کافه های معروف آن زمان، یعنی نادری و فیروز شکل گرفته است.در این کتاب به جای آنکه آن ها را از پشت کتاب هایشان ببینیم، سر میز کافه ها و در خلال بحث ها و گفت و گو ها  و در پرسه زنی های شبانه شان با آن ها همراه می شویم. کسانی همچون؛ احمد شاملو، منوچهر آتشی، نصرت رحمانی، رضا براهنی، جلال آل احمد، خسرو گلسرخی و...»

بد نیست بدانید، یکی از زیباترین و ماندگارترین ترانه های کوروش یغمایی« گل یخ» از سروده های مهدی اخوان لنگرودی(اقدم) است که در نظر سنجی یکی از شبکه های تلوزیونی ماهواره ای هم جز صد ترانه منتخب و برتر تاریخ موسیقی فارسی شناخته شده است.

 

حسن سلمانی

بیست و ششم مرداد نود و دو

قزوین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الهه ی الهام و آدرس elaheelham.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان